پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Thu 2 May 2024
    باشگاه خبری ایران دریلینگ؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت حفاری در ایران و جهان
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت حفاری با ما تماس بگیرید
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری ایران دریلینگ با ما تماس بگیرید
Breaking News
خبر ویژه چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۹:۱۲:۲۰

با هدف کاهش شدت انرژی تا سال ١٤٠٠
سرمایه‌گذاری ٢٤٠ میلیارد دلاری برای بهینه‌سازی مصرف سوخت
ایران دریلینگ: مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت اظهار داشت: حدود ٤٥ درصد صرفه‌جویی مصرف انرژی از سال ١٣٩٣ تا ١٤٠٠ باید صورت پذیرد که صرفه‌جویی تجمیعی آن حدود ٦ میلیارد بشکه معادل نفت خام می‌شود. به گزارش ایران دریلینگ و به نقل از سایت شانا، نصرت اله سیفی امروز چهارشنبه (١٧ دی ماه) در نخستین همایش شبکه شرکت‌های خدمات انرژی با محوریت بهینه‌سازی و کاهش اثرات زیست محیطی در موتورخانه‌ها هدف اصلی کشور در بهینه‌سازی مصرف انرژی را اجرای بند ٧ سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در سال ١٣٨٩ مبنی بر کاهش ٥٠ درصدی شدت انرژی تا پایان برنامه ششم توسعه‌ای عنوان کرد. وی ادامه داد: در سال ١٣٨٩ عرضه انرژی اولیه یک هزار و ٧٦٠ میلیون بشکه معادل نفت خام و تولید ناخالص داخلی مطابق گزارش‌های بانک مرکزی حدود یک میلیارد و ٧١٧ میلیون ریال بوده است، شدت انرژی ١,٠٢ میلیون دلار بشکه معادل نفت خام بوده که مطابق هدف اعلام شده این رقم باید در سال ١٤٠٠ به نصف کاهش یابد.

سیفی با اشاره به این که اگر رشد اقتصادی سالانه ٢,٥ درصد در نظر گرفته شود، افزود: در سال ١٤٠٠ مصرف انرژی باید حدود یک هزار و ١٥٠ میلیون بشکه باشد تا شدت انرژی نسبت به سال پایه (١٣٨٩) به نصف کاهش یابد. مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت اظهار داشت: در صورتی که این حرکت از سال ١٣٨٩ شروع می‌شد با شیبی متعادل تا سال ١٤٠٠، میزان کاهشی مصرف انرژی ٣٥ درصد تخمین زده می‌شود اما با توجه به روند مصرف سال‌های گذشته شیب کاهشی مصرف انرژی از امسال باید بیشتر باشد تا به اهداف کلان کشور دست پیدا کرد. سیفی با اشاره به بررسی‌ها و نتایج به دست آمده در مطالعات ایران و همچنین موسسه‌های معتبر جهانی مانند صندوق بین‌المللی پول گفت: به ازای هر بشکه صرفه‌جویی در هر سال معادل دو بشکه سرمایه‌گذاری اولیه لازم است بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که برای این حجم صرفه‌جویی در سال‌های آتی حدود به ٢٤٠ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است که این میزان سرمایه‌گذاری بازاری بزرگ برای شرکت‌های خدمات انرژی را ایجاد خواهد نمود که برای توسعه این شرکت‌ها حمایت‌های قانونی مانند بند "ق" تبصره ٢ قانون بودجه ١٣٩٣ نیز از سوی دولت در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: در ماه‌های گذشته در راستای اجرای بند "ق" تبصره ٢ بودجه ١٣٩٣ حدود ٧٠ میلیارد دلار طرح به شورای اقتصاد ارسال شده است که حدود ٣٠ میلیارد دلار از این میزان مربوط به  ١٢ طرح مربوط به پروژه‌های بهینه‌سازی است و تاکنون  ١٠ میلیارد دلار آن برای طرح‌های ارتقای کارائی موتورخانه‌ها، طرح تفاهم، طرح‌های گاز رسانی به استان سیستان و بلوچستان و گاز رسانی به روستاها و تعویض١٧ هزار دستگاه اتوبوس فرسوده دیزلی به اتوبوس جدید گازسوز به تصویب رسیده است و مابقی طرح‌ها نیز در حال بررسی است. مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با بیان این که در بسیاری از این طرح‌ها علاوه بر حمایت‌های قانونی مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نیز اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند، تخمین زده می‌شود که میزان سرمایه‌گذاری موردنیاز برای تحقق این پروژه‌ها در مجموع به حدود ٦٠ میلیارد دلار باشد.

سیفی یادآور شد: میزان صرفه‌جویی تجمیعی طرح ارتقای کارائی انرژی موتورخانه‌ها تا سال ١٤٠٠ را حدود ١٣٨ میلیون بشکه معادل نفت خام خواهد بود که این میزان ١١ درصد از سهم کاهش مصرف بخش ساختمان و تنها ٢ درصد از سهم کاهش مصرف انرژی برای رسیدن به اهداف کشور را محقق می‌سازد. نخستین همایش شبکه شرکت‌های خدمات انرژی با محوریت بهینه‌سازی و کاهش اثرات زیست محیطی در موتورخانه‌ها توسط ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری با حمایت وزارت نفت، شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، سازمان بهره‌وری انرژی، سازمان محیط زیست، انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های خدمات انرژی، دانشگاه شریف و پژوهشکده علوم و فن آوری انرژی شریف امروز چهارشنبه (١٧ دی ماه) در دانشگاه شریف برگزار شد.


  کد خبر : 454
  ارتباط با سردبیر : info@IranDrilling.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «IranDrilling» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «IranDrilling» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :